Terug in Nederland

20 juni 2018 - Nederland, Nederland

Zondagochtend zat ik daar op Narita Airport in Tokyo, Japan. Een gek moment. Ik herinnerde me het moment dat ik landde op Narita. Vol emotie en energie om aan dit avontuur te beginnen. Hier, een aantal weken later op 17 juni, komt mijn reis ten einde. Ik zie het KLM vliegtuig staan waarmee ik terugvlieg en zie de Nederlandse bemanning en toeristen bij de gate verzamelen.

Dit is het dan. Ik ga Japan verlaten na een geweldig vet avontuur! Op de terugvlucht was ik bezig met het leren voor een tentamen, maar dacht ik tevens na over de reis die ik afgelegd heb de afgelopen weken. Ik begon in Japan zonder dat ik ook maar enig idee had, hoe ik het zou gaan hebben en hoe mijn stage zou gaan verlopen. Toen ik Nederland verliet, was ik eigenlijk wel blij even weg te gaan. Er waren zoveel dingen gebeurd dat ik even een break nodig had van de afgelopen hectische tijden.

Japan kwam eigenlijk op het perfecte moment. Japan is een prachtig mooi land met een hele diverse cultuur. Ik zat voornamelijk in Tokyo, maar ik heb natuurlijk ook anderen plaatsen gezien. Het land kent aardige mensen, die altijd klaar staan om je te helpen als je de weg even niet kan vinden.  Zo liep een vrouw 200 meter met me mee naar het station, wat ik niet kon vinden, gewoon om aardig te zijn.

Dit tekent het land ook wel. Als buitenlander word je goed behandeld en je hoeft je geen zorgen te maken dat je iets overkomt. Ik heb echt volop genoten van wat Japan te bieden heeft. Ik ga de overheerlijke noedels dan ook zeker missen. Net als mijn collega's en alle vrienden die ik daar heb gemaakt.

Zoals eerder gezegd was dit iets wat ik al heel lang wilde doen en nu ik eenmaal terug ben en reflecteer op de reis, kan ik alleen maar een glimlach op mijn gezicht terugvinden. Het was het waard en heeft me veel over mezelf geleerd. Er zijn fantastisch vette dingen gebeurt waar ik nu alleen maar aan kan terug denken en denken "WOW". Dat ik dit mee mag maken is een voorrecht.

Er zijn ook wel dingetjes veranderd in de afgelopen weken dat ik in het buitenland zat. Ik kijk anders tegen dingen aan en mijn mening op sommige gebieden is veranderd. Net zoals de manier hoe ik met bepaalde situaties om ga. Ik ben alleen maar blij dat dit gebeurd is en merk dat deze reis heel goed voor me is geweest. Ik kan daarom iedereen ook zeker aanraden naar het buitenland te gaan voor een tijdje.

Het maakt me wel een klein beetje verdrietig nu niet meer in Japan te zijn, maar ik ben natuurlijk ook blij mijn vrienden weer te zien! Ik heb sommigen verrast met mijn terugkomst en dit was echt heel gaaf. De reacties waren over het algemeen heel leuk en positief.

Ik merk dat ik nog wel wat onwennig ben in Nederland en ik heb nog een beetje last van een jetlag. Het gevoel wat ik heb is lastig uit te leggen. Ik heb even tijd nodig mijn normale ritme weer op te pakken en deze gebeurtenissen allemaal te verwerken, maar dat gaat helemaal goed komen.

Het is tijd om de relaties die de afgelopen weken een soort van stil hebben gestaan weer op te pakken en door te gaan. Blij om terug te zijn en nu kan ik beginnen met het delen van mijn verhalen en avonturen :)

Ik bedank iedereen die mijn blogs heeft gelezen en mijn reis ook veel extra waarde gaf. Dit avontuur is tot een einde gekomen, maar de volgende staat alweer te wachten.

Groetjes vanuit Nederland

Nabil